Mobilspel
De flesta hardcore gamers föredrar nog att spela på antingen dator eller spelkonsol, men i takt med att våra smartphones har blivit allt kraftfullare har även spelen för dessa blivit mer avancerade och storslagna. Det ena utesluter dock inte det andra och många spelar både på mobil, och dator eller konsol. På grund av mobilernas pekskärmsgränssnitt måste spelen anpassas därefter och det handlar därför oftast om andra typer av spel som kan fungera bra som komplement till de spel som man spelar med handkontroll, mus eller tangentbord.
Vad mobilspelen har gjort är dock att göra helt nya målgrupper till gamers. Eftersom i princip alla äger en smartphone idag och spelen i appbutikerna är så lättillgängliga är det många som lockas att spela Candy Crush, Wordfeud och liknande spel. Personer som alltså aldrig skulle spela på en PC eller köpa en spelkonsol fördriver istället tiden med att spela på mobilen. Att många av mobilspelen är gratis att ladda ner gör dem dessutom ännu mer lättillgängliga.
Köp i appar
Att de är gratis har dock sina hakar. Förr kostade mobilspelen oftast några kronor att köpa och när man väl hade betalat för sitt spel ägde man det kompletta spelet utan begränsningar, ungefär som när man köper ett mobilskal eller något annat mobiltillbehör. Med tiden började dock mobilspelsutvecklarna införa mikrotransaktioner, även kallat köp i appar, i sina spel. Det innebär ofta att olika typer av påtvingade fördröjningar har lagts till i spelet, till exempel att man måste vänta en halvtimma innan liven har fyllts på, så man kan spela igen. För att slippa vänta kan man istället betala några kronor för att kunna fortsätta spela direkt.
Idag är det mer regel än undantag att stora mobilspel är gratis att ladda ner men sedan strösslade med olika former av mikrotransaktioner inne i spelet. Det är bara en liten procent av alla spelare som verkligen betalar, men dessa står å andra sidan för majoriteten av intäkterna. När man väl har betalat en gång i ett spel är tröskeln att betala ännu en gång betydligt lägre. Kritikerna menar att detta förstör spelglädjen då spel idag designas efter att tjäna pengar snarare än att vara underhållande. De spel som inte är gratis kallas istället premiumspel och det handlar då om den gamla betalningsmodellen där man bara betalar en engångssumma.
Ett Netflix för mobilspel
En ny typ av betalningsmodell har dock dykt upp under september 2019. Först var det Apple som lanserade sin tjänst Apple Arcade och bara någon vecka senare lanserar konkurrenten Google sin motsvarande tjänst Google Play Pass. Båda tjänsterna fungerar enligt Netflixmodellen där man betalar en fast månadsavgift (cirka 50 kronor) och sedan får spela så många spel man vill. Apple Arcade erbjuder 50 spel vid lansering medan Google Play Pass har hela 350 spel, vilket kommer utökas med tiden hos båda tjänsterna. Spelen som erbjuds är enbart premiumspel och är med andra ord befriade från både köp i appar och reklam. Att dessa båda tjänster nu har lanserats kan förhoppningsvis motivera spelutvecklare att satsa mer på kvalitativa premiumspel snarare än spel fyllda med mikrotransaktioner.