Högre bildfrekvens livsviktigt för tävlingsriktade gamers
Standarden för bildfrekvens på en skärm låg förut på 60 Hz, och det dög alldeles utmärkt till det allra mesta, vare sig det var Counter-Strike 1.6 eller singleplayer-spel som Assassin’s Creed II. Längs med den utvecklande tekniken har spelplanen dock kommit att skifta, och för den tävlingsinriktade gamern idag är 60 Hz inte längre värt pengarna. Det här är varför du borde investera i högre bildfrekvens för seriös e-sport.
Högre bildfrekvens innebär snabbare respons
En bildfrekvens på 60 Hz innebär att den gamingskärm saken gäller visar upp som mest 60 bilder per sekund. Det är förstås otroligt många bilder på en sådan kort tid, men moderna skärmar för gaming ligger vanligtvis mellan 144 och 300 Hz. Hur kommer det sig?
Fler bilder per sekund innebär att du som gamer får mer information medan du spelar, särskilt när det gäller spel där reflexerna spelar en avgörande roll, som exempelvis CS:GO eller Rainbow Six Siege. Det handlar egentligen om endast några bråkdelar av en sekund, men skillnaden är avgörande. Använder motståndaren en skärm på 300 Hz och du inte gör det finns risken att du förlorar duellen utan att din skicklighet för den delen varit sämre – en situation som aldrig är kul! Förlorar du vill du ju helst att det ska vara på grund av att du mött din like i spelet, och inte för att du inte har rätt hårdvara.
Problemet är att du helt enkelt får mindre information att använda dig av med en vanlig skärm. En skärm på 60 Hz innebär att du endast ser 20 % av det som en skärm på 300 Hz kan visa upp! Bilderna är förstås fördelade över hela sekunden, men det som händer mittemellan kan du inte se om du endast spelar med 60 bilder per sekund. I ett fartfyllt och actionpackat spel såsom CS:GO kan denna brist på information vara skillnaden mellan liv eller död.
Är högre upplösning på skärmen värt den extra kostnaden?
Högre bildfrekvens är alltså bättre för den seriöse gamern som ser på spelandet som en sport. Men hur ser det ut med upplösningen; duger vanlig 1080p?
Upplösningar högre än 1080p, som exempelvis 1440p eller 4K, innebär en otroligt hög belastning på din dator, som redan blir belastad ytterligare till följd av den högre bildfrekvensen. Om du inte har en riktig superdator blir det då rentav omöjligt att nå 300 bilder per sekund i spelet du spelar, samtidigt som du njuter av en skarpare upplösning. En upplösning på 4K innebär nämligen fyra gånger så många pixlar som vanlig 1080p. Även för mindre grafiskt intensiva spel som CS:GO blir det alltså riktigt svårt att uppnå 300 bilder per sekund, och då blir ju skärmen värdelös ur ett e-sportsperspektiv!