Nintendo, The Legend of Zelda och Speedrunning
TV-spel har i många år fascinerat och engagerat flera miljoner människor världen över. Vare sig det handlar om de nya spelen med den bästa grafiken som ständigt utvecklas, eller om det är de äldre klassiska spelen som aldrig blir för gamla och de som alltid kommer att finnas kvar, de så kallade retrospelen, så kommer det alltid att finnas personer som föredrar det ena eller det andra. Många riktiga “gamers” kan finna tjusningen i både de nya och de äldre spelen. Oavsett vilket så har alla företag en gång i tiden varit nya, och kanske även i behov av någonting som liknar checkkredit för att kunna rätta till sitt kassaflöde.
Retro Gaming
När man talar om retro gaming så finns det väldigt många olika typer av spel, och ett stort urval av konsoler. Det handlar helt enkelt om tycke och smak hos den som spelar vad för konsol och vad för spel man spelar. Bland det vanligaste är dock de tidigare modellerna av Nintendo. Super Nintendo, Nintendo Entertainment System (NES) och Nintendo 64 är de allra vanligaste. På senare år så har framför allt Nintendo 64 fått förnyad popularitet inom gaming världen i och med att speedrunning har blivit allt mer populärt.
Speedrunning
Konsten att klara ut ett spel så fort som möjligt på tid, speedrunning, är någonting som har vuxit väldigt mycket i popularitet på senaste tiden. Och det i särklass mest spelade spelet på Nintendo 64, när det kommer till speedrunning, är “The Legend of Zelda: Ocarina of Time”. Spelet har vunnit stor popularitet hos speedrunners tack vare alla buggar och alternativa strategier som finns. Med hjälp av dessa kan man antingen ta sig till, och döda, sista bossen på under 20 minuter eller så kan man spela en annan runda och samla alla föremål innan man tar sig an sista bossen.
Detta har gett upphov till en mängd olika kategorier som förbjuder olika typer av glitchar för att ge upphov till olika vägar för att nå slutet. Den enklaste kategorin heter Any%, och innebär att man ska ta sig från start till slut så fort som möjligt utan begränsningar. Andra vanliga är MST, No IM/WW och Glitchless. MST står för Medallions, Stones and Trials och innebär att man måste döda samtliga bossar och även klara av alla minitempel innan man får slåss mot bossen. No IM/WW innebär att man ska klara spelet så fort som möjligt med begränsningen att man inte får använda glitchar som heter IM (Item Manipulation) eller WW (Wrong Warp). Glitchless är precis som det låter, klara spelet så fort som möjligt utan att använda några buggar. Det är den kategori som tar längst tid, men också den som är lättast att börja med om man vill komma igång med speedrunning i det här spelet.